Allmänna köpevillkor

För att köpa produkter för ölbryggning på Svenska Bryggriket.se måste du ha fyllt 18 år. Priserna för produkter på webbutiken är inkl moms. Vi reserverar oss rätten att ändra på produkter där priset blivit fel på grund av fel i data, fel i databas eller prisändringar vi inte kan rå på.


 

Levererar vi till andra länder?
Svaret på den frågan blir både ja och nej! Vi skickar främst paket inom Sverige. Om du mot förmodan bor i något annat EU-land och inte har en importör eller leverantör av något av våra produkter i din närhet ber vi dig kontakta oss per email vi hjälper gärna till men måste kolla fraktpriser.

Behöver du ange personuppgifter när du handlar hos oss?
För att du ska kunna göra din beställning och för att vi ska veta vart vi ska skicka din beställning, måste du ange födelsenummer, namn, adress, e-post och mobilnummer för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig. 


 

Är dina personuppgifter säkra hos oss (namn, födelsedatum, adress, mobil, mailadress mm)?
Ja, här delas inga uppgifter med någon! Vi säljer inga uppgifter och sparar inte dina uppgifter onödigt länge. Vi registrerar självklart din adress och kontaktuppgifter till transportbolagen vid bokning av leveranser (bra om du kollar att du skrivit rätt mail och mobilnummer).


 

Priser
Normalt gäller våra priser så länge det finns angivet på hemsidan. För produkter som ingår i en kampanj gäller priserna under aktuell kampanjperiod eller tills varan är slut. Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms. För närvarande gäller 12% moms på ölmalt, socker och tillsatser, då detta inte innehåller alkohol utan klassas som livsmedel. Övriga artiklar har 25% moms.

Betalning

Vilka betalsätt erbjuder vi?
Vi använder oss av STRIPE och PayPal som leverantörer för kredit/ betalkort. Vi tar även emot SWISH, vid betalning med SWISH använd betalnummer 123 247 83 78, efter avslutad beställning använd order numret som referens i meddelande vid betalningen med SWISH.

Frakter​

(Rabattkod: Frakt rabatt 150kr) gäller på beställningar över 800kr t.o.m. 22 Maj.

(Rabattkod: Fri frakt) gäller tillsvidare på beställningar över 6500kr.

Hur snabbt skickar vi din beställning?
Beställningar lämnar vårt lager främst tisdagar och fredagar med undantag för leveranser som sker med post nord. Om du mot all förmodan bor någonstans där frakten inte körs ut varje dag kan det ta längre tid. Beställningar som inkommer behandlas omgående. Om det inte blir krig, katastrofer, strömavbrott eller något annat efter avslutat köp som vi inte kan ansvara för kommer din beställning att levereras. Om vi har ett leverans uppehåll av någon orsak så kommer vi meddela dig detta om det tar längre tid än vanligt.

Vem kör ut ditt paket?
Vi anlitar SENDIFY och FRAKTJAKT för våra leveranser. Det innebär att du som kund får hämta ut ditt paket på ett utlämningsställe i närheten av den adress du anger, leverantör kan variera. Om vikten överstiger 20kg levereras försändelsen direkt hem till dörren. Du aviseras via sms eller e-mail och har 14 dagar på dig att hämta ut paketet hos ombudet. Därefter går det i retur. Var noga med att ange rätt mobilnummer, eftersom oavsiktliga returer är så tråkiga och dyra! (Läs mer om ej uthämtade paket lite längre ner på denna sida.) Om sändningen är mycket lätt kan vi ibland skicka som brev. För brev finns det ingen uppföljnings tjänst och du får då heller ingen uppföljnings kod.

Ny viktig information från DHL,

Gäller framför allt dig som får leveransen hemskickad.

För att undvika att för mycket sändningar lagras hos DHLs terminaler har DHL infört lager hyra för gods som skickas tillbaka till terminalen. Lager hyra/ kostnad för outlöst gods tillkommer därför från och med dag 4 på terminal, till dagen före leverans. Kostanden varierar beroende på vikten på godset enligt nedan.

21-25 kg - 67kr/dag
26-500 kg - 155kr/dag
501-2500 kg - 412 kr/dag
2 501 kg och tyngre - 655 kr/dag

Tänk därför på att: 

* Vara på plats vid bestämd leveranstid.

* Regeln tillämpas även om sändningen är bokad med avisering och mottagaren väljer en dag för utkörning som är efter dag 4 (vid sådana fall kommer mottagaren att debiteras den merkostnad som uppstår).


 

Outlöst försändelse
Om konsumenten inte hämtar ut försändelsen så att den outlöst går i retur till oss tillkommer en avgift på 195 kronor för att täcka våra extra kostnader för hanteringen. Vill konsumenten ha sina varor skickade igen tillkommer även en ny fraktavgift, motsvarande den fraktkostnad som konsumenten betalade för vid första sändningen. Vill konsumenten få pengarna tillbaka istället för att mottaga varorna så kommer vissa varor (se lista under Ångerrätt) samt fraktkostnader att exkluderas från det beloppet.


 

Ångerrätt och reklamation
Som konsument har du, enligt distans avtalslagen, rätt att ångra ditt köp utan någon speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Nu är det nästan aldrig någon som ångrar att de börjat brygga öl, men för ordningens skull så vill vi informera om följande: Ifall att du vill ångra ett köp är det bara att kontakta oss Uppge order nummer och skicka tillbaka sändningen i originalförpackningen och oanvänd. Därefter betalar vi tillbaka det belopp du betalat för varorna men tänk på att du får stå för returfrakten. Observera att ångerrätten inte alls gäller t.ex. livsmedel. De varor som klassas för livsmedel: öl satser, maltextrakt, sockerarter, humle och jäst. Enligt EU-regler från 13 juni 2014 gäller också följande: konsumenten ska ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som uppkommer till följd av att konsumenten har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt.


 

Reklamations rätt
Konsumenten har inom 3 år från köpet rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag. Inom de första 6 månaderna efter köp gäller vår produkt garanti, alternativt måste säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt. När det har gått mer än 6 månader efter köpet är det i stället konsumenten som måste bevisa att felet är ursprungligt. Varan ska reklameras “inom skälig tid” efter upptäckt av fel, en god riktlinje är inom 2 månader. Konsumenten ska vid godkänd reklamation bli ersatt för eventuella fraktkostnader.


 

Transport skador

Som mottagare av gods ansvarar du för att kontrollera det yttre emballagets skick och att sändningen är komplett innan du kvitterar och tar över ansvaret för godset. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla det till det utlämningsställe du befinner dig på eller fraktbolag som levererat varan/ varorna. Kontakta oss och informera oss om vad som hänt.


 

Vid eventuell retur
För att underlätta hanteringen, kontakta oss först på info@bryggriket.se alternativt ring oss på 0760 38 23 83 om ånger- eller reklamations rätten är aktuell att använda, liksom vid transport skada.


 

Avhämtning

Du kan hämta din beställning hos oss i Björkeryd/ Karlskrona. Din order är alltid klar för avhämtning nästkommande dag men oftast kan avhämtning ske redan 2 timmar efter lagd order. Du får ett e-mail när din order har plockats och är klar för avhämtning.
Skriv gärna i meddelande fältet vilken dag som du vill komma och hämta din beställning. Om du inte skriver något annat antar vi att det är vid första möjliga tillfälle.


Om du vill betala vid avhämtning går det bra också då endast med SWISH vid avhämtningen anger du detta i kassan. (OBS! Vi tar inte emot kontanter).


 

Support
Du är välkommen att höra av dig med frågor eller synpunkter till oss på telefonnummer 0760 382 383, måndag-torsdag 8-12, eller via e-post till info@bryggriket.se